Drie effectieve manieren om potentiële klanten te bereiken

Ondernemers willen graag omzet draaien, maar nieuwe klanten komen doorgaans niet vanzelf aanwaaien. Je zult bepaalde marketingstrategieën moeten toepassen om je klantenbestand te vergroten. Hoe je dat doet, is natuurlijk voor een belangrijk deel branche-afhankelijk. Toch geldt voor veel branches dat er wel parallellen te trekken zijn. Veel manieren voor het werven van nieuwe klanten zijn multifunctioneel toepasbaar en werken voor de meeste branches goed.

  1. Trek de klanten naar je eigen website

Let eens op de reclamespotjes die op radio en televisie voorbijkomen. In veel van die spotjes wordt naar een website verwezen. Dat is natuurlijk niet voor niets. De reclameboodschap duurt twintig seconden en daarin kun je niet zo veel informatie kwijt. Het is de kunst om de klant in die twintig seconden te verleiden om naar die website te gaan. Daar leg je vervolgens het hele verhaal uit. Een website maken is dus eigenlijk een van de eerste klussen om te klaren. Je kunt dit zien als de basis van je online activiteiten. Hoe je die website inricht, bepaal je uiteraard helemaal zelf. Beschouw de website als je online brochure, waarin je uitgebreid laat zien wat je als ondernemer in je mars hebt.

  1. Direct mailing

Door de opkomst van sociale media is direct mailing enigszins ondergesneeuwd geraakt, maar je ziet juist weer steeds vaker dat bedrijven deze waardevolle manier van communiceren opnieuw ontdekken. Er bestaan diverse vormen van direct mailing, waarbij het gebruiken van e-mail veel voordelen biedt ten opzichte van de traditionele postverzending. Als je een brochure of brief gaat opsturen, zul je die eerst moeten maken. Daarna volgen de verzendkosten en tenslotte zul je wellicht nog moeten gaan nabellen om te checken of er belangstelling is. Dan kun je beter kiezen voor goedkope webhosting, waarmee je de mogelijkheid creëert om een eigen e-mailserver in te richten en je potentiële klanten op die manier te benaderen. Dat scheelt veel tijd en geld, bovendien kun je er veel flexibeler door werken.

  1. Ga netwerken

Overal in het land zijn zakelijke netwerken actief. Soms gaat het om kleine groepen ondernemers die op gezette tijden bijeen komen voor een hapje of drankje en zo met elkaar in contact blijven. Bestaat jouw potentiële klantenkring uit andere ondernemers, dan is deelname aan zo’n netwerk zeker aan te raden. Je speelt jezelf daarmee namelijk direct goed in de kijker bij veel andere ondernemers.